آشنایی با نسل زد (Z)

آشنایی با نسل زد (Z)

هر کدام از افرادی که در پیرامون خود می‌بینیم، برای یک دوره سنی تعلق دارند. مثلا پدر و مادر، برادر و خواهر، دوستان و … هر کدام در یک دوره به دنیا آمده و زندگی کرده‌اند. بنابراین، هر کدام از دوره‌ها را یک نسل تلقی می‌کنیم. در واقع افرادی که از نظر سنی و سایر خصوصیات، مشابه یکدیگر باشند، یک نسل را تشکیل می‌دهند. هر کدام از نسل‌ها را نیز با یک عنوان یا نام می‌شناسیم.

یکی از نسل‌هایی که امروزه بحث‌های زیادی درباره‌اش وجود دارد، نسل زد Generation Z است. نسلی که با اینترنت پیوند خورده و در دنیای فناوری‌های دیجیتال زندگی کرده است. با این مقدمه این پرسش برایتان پیش می‌آید که نسل زد چه کسانی هستند و خصوصیات آن‌ها چیست؟ از این رو پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را با ما همراه باشید.

 

نسل زد (Z) چه کسانی هستند؟

نسل زد Generation Z افرادی را شامل می‌شود که ما بین سال های 1995 تا 2010 متولد شده‌اند. در کشورمان این محدوده سنی برای افرادی است که تقریبا بین سال‌های 1375 تا 1390 به دنیا آمده‌اند. این که چرا محدوده 15 سال را به عنوان نسل زد یا نسل نت می‌شناسیم، مربوط به دوره‌ای است که توسعه اینترنت و رسانه‌های دیجیتال اتفاق افتاده است. یعنی وقتی این افراد پا به دنیا گذارده و به زندگی خود ادامه داده، با اینترنت و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات درآمیخته‌اند. دنیای دیجیتال و رسانه‌های ارتباطی تاثیر زیادی روی این نسل گذاشته است. به طوری که اطلاعات و بینش آن‌ها نسبت به دنیای پیرامون، وقایع و مسائل روز از دیگران متفاوت بوده و روی اعتماد به نفس، مصرف‌گرایی، کارآفرینی، تحصیلات، روابط با دیگران و … تاثیر گذاشته است.

Generation Z

خصوصیات نسل زد (Z)

با تعریف نسل زد و گروه سنی مربوط به آن، در این بخش می‌خواهیم خصوصیات رفتاری و فکری افراد این نسل را مورد بررسی قرار دهیم. با بررسی این خصوصیات، می‌توانیم تفاوت‌های نسل زد را با سایر نسل‌ها بیشتر بشناسیم.

میل و علاقه فراوان به استفاده از اینترنت و رسانه‌های دیجیتال

نسل زدی‌ها علاقه شدید دارند تا تمام امور خود را با اینترنت و رسانه‌های دیجیتال به انجام برسانند. این امور می‌تواند شامل خریدهای آنلاین، چت با دیگران، بازی‌ها و سرگرمی‌های آنلاین، مطالعه کتاب‌های مجازی، آموزش زبان‌های خارجی، کار با انواع نرم‌افزارها و ….. باشد. نوجوانان و جوانان نسل زد چندان تمایلی به خریدهای فیزیکی، ارتباطات حضوری و … نیستند و بسیاری از کارهای خود را با گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ انجام می‌دهند. به همین دلیل به نسل زدی ها عنوان بومی‌های دیجیال اطلاق شده است.

اشتیاق فراوان به نوآوری و خلاقیت

نوجوانان نسل زد شیفته نوآوری و خلاقیت هستند. به طوری که دست به هر کاری می زنند تا خلاقیت و نوآوری خود را نشان دهند. دوست دارند از مدل‌ها و ساختارهای رایج پا را فراتر گذاشته و نوآوری‌هایی کنند که تاکنون وجود نداشته است. این ویژگی می‌تواند به نوجوانان نسل زدی کمک کند تا هر یک در آینده تبدیل به کارآفرین موفق شوند. زیرا کارآفرین کسی است که همواره به دنبال خلاقیت و ابداع است. نوجوانانی که از منابع و امکانات موجود و محدود، محصولاتی را به وجود می‌آورند که تعجب همگان را برمی‌انگیزاند.

در جست و جوی آزادی عمل

نوجوانان نسل زد افرادی هستند که تمایل شدیدی به داشتن آزادی عمل دارند. گویا با وجود این خصوصیت می‌توانند فردیت خود را رشد و توسعه دهند. همین ویژگی هم می‌تواند از نسل زدی ها یک کارآفرین نوجوان ایجاد کند. به عبارتی یک ویژگی مهم کارآفرین موفق، داشتن آزادی عمل در کارهایش است. افراد این نسل در آینده شغلی خود، کار در سازمان‌هایی که می‌تواند به آن ها آزادی عمل بیشتری بدهد،  نسبت به دیگر موقیعت‌های کاری ترجیح می‌دهند.

میل و علاقه به رقابت

یکی دیگر از ویژگی‌های نوجوانان نسل زد، تمایل و علاقه فراوان آن ها برای رقابت با دیگران است. رقابت به تمام زمینه‌های زندگی نسل زدی‌ها همانند ورزش، تحصیل، مشاغل، هنر و ….. تسری یافته است. این ویژگی از میل درونی آن‌ها برای رسیدن زودهنگام به اهدافشان سرچشمه می‌گیرد. باید بدانیم در کارآفرینی رقابت در رسیدن به اهداف، مساله ای بسیار اساسی  است. بنابراین نسل زدی‌ها با این ویژگی دست روی دست نمی‌گذارند و برای تصاحب اهداف خود به سختی می‌کوشند و صحنه را ترک نمی‌کنند.

علاقمندی زیاد به کارافرینی

نوجوانان نسل زد علاقه مضاعفی به کارآفرینی دارند. یکی از دلایل اصلی این مساله، افراد این نسل داستان زندگی کارآفرینان بزرگی را خوانده‌اند که با طرح یک ایده عالی، تبدیل به کارآفرین بزرگ شده و ثروت فراونی را کسب کرده‌اند. در واقع زندگی کارآفرینان بزرگ برای نوجوانان و جوانان نسل زد الهام‌بخش شده است که آن‌ها نیز می توانند هر کدام یک کارآفرین موفق شوند. برخی از این افراد حتی زودتر از سایر هم نسلی های خود در این راه گام برداشته و یک کارآفرین نوجوان شده‌اند.

Generation Z

استفاده از مذاکره و تعامل برای رفع مشکلات

نسل زدی‌ها برای رفع مشکلات و موانع موجود همواره اهل گفتگو و مذاکره هستند. این گروه از افراد مذاکره و تفاهم را بهترین شیوه برای رفع مشکلات و دغدغه‌های خود می‌دانند. آنان می‌دانند که انسان‌ها با یکدیگر تفاوت دارند و این تفاوت‌ها باعث بروز اختلافات بین آن‌هاست. همچنین به این باور رسیده‌اند که اختلافات بین انسان‌ها نمی‌تواند باعث بروز خصومت و کشمکش شود. بلکه مناسب‌ترین راهکار، مذاکره و تعامل برای رفع اختلافات به منظور بهبود اوضاع است.

میل به تغییر و تحول

نوجوانان و جوانانی که به نسل زد تعلق دارند، از ثبات و درجا زدن دوری می‌کنند و دائما به دنبال تغییر و تحول در زندگی خود هستند. یکی از دلایل عمده شکل‌گیری این خصوصیت، انبوه دانش و اطلاعاتی است که رسانه‌های دیجیتال برای افراد این نسل به ارمغان آورده است. دسترسی ساده و آسان به انبوه اطلاعات در کوتاه‌ترین زمان ممکن، باعث شده است تا تجربه شرایط جدید و دستیابی به تخصص‌های مختلف امکان‌پذیر شود. این شرایط هم بستر مناسبی برای نوجوانان نسل زد ایجاد کرده است تا در زندگی فعالانه‌تر عمل کنند و از تغییر و تحول هراسی نداشته باشند.

همراهی با فناوری

نوجوانان متعلق به نسل زد با فناوری رابطه‌ای نزدیک دارند و در زندگی می‌کوشند تا از فناوری‌های جدید هر چه بیشتر استفاده کنند. نسل زدی‌ها اولین گروهی بودند که از ابتدای زندگی با فناوری اینترنت روبرو شده و در تمام طول روز با اینترنت سروکار داشته‌اند. طبیعی است که وابستگی زیادی به فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشند. این نسل از وقتی توانسته‌اند بخوانند و بنویسند، با شبکه های اجتماعی و دنیای دیجیتال هم رابطه نزدیک برقرار کرده‌اند.

جمع‌بندی

در این مقاله کوشش کردیم تا شما خوانندگان گرامی را با نسل زد Generation Z و خصوصیات رفتاری و فکری آن‌ها آشنا کنیم. افراد این نسل در دوره‌ای به دنیا آمده‌اند که با ظهور و توسعه رسانه‌های ارتباطی و دیجیتال همراه بوده است. مسلما با وجود چنین خصوصیاتی، نوجوانان نسل زد پتانسیل آن را دارند که هر کدام به یک کارافرین موفق تبدیل شوند. به همین دلیل نیز نیاز است تا از نسل زد حمایت بیشتری در راستای تبدیل ایده‌های آن ها به کارآفرینی شود.

مطالب مرتبط

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا